Диетите с намален прием на калории водят до загуба на теглото,
независимо какъв хранителен режим се прилага


Попаднахме на едно интересно изследване от месец февруари 2009 година, водено от Харвардския университет за обществено здраве. В изследването са участвали 811 човека с наднормено тегло (индекс на телесната маса между 25 и 30).

Участниците били произволно разделени в четири групи и в продължение на 2 години прилагали следните диети с различен състав на хранителни вещества:
  • Ниско съдържание на мазнини, средно на протеин: 20% калории от мазнини, 15% калории от протеин, 65% калории от въглехидрати
  • Ниско съдържание на мазнини, високо на протеин: 20% мазнини, 25% протеини, 55% въглехидрати
  • Високо съдържание на мазнини, средно на протеин: 40% мазнини, 15% протеини, 45% въглехидрати
  • Високо съдържание на мазнини, високо на протеин: 40% мазнини, 25% протеини, 35% въглехидрати

Участниците имали персонализиран план за прием на калории, вариращ от 1200 до 2400 калории на ден. Целта била да се намали цялостния прием на калории в сравнение с ежедневно необходимото им количество енергия. Всички участници били помолени да правят физическа активност с умерена интензивност, като например бързо ходене за най-малко 90 минути на седмица. Отбелязано е, че много хора се нуждаят от по-голяма физическа активност. Участниците не са имали диабет или тежко заболяване на сърцето, но може да са имали други рискови фактори като високо кръвно налягане или висок холестерол. Всички хранителни режими използвали едни и същи правила за намаляване на калориите и за подобряване на работата на сърцето - ниско съдържание на наситени мазнини и холестерол, високо съдържание на диетични фибри.

Резултатите показвали, че независимо от диета, загубата на тегло и намаляване на обиколката на талията са подобни. Участниците загубили средно 13 паунда (5.8 килограма) за шест месеца и задържали 9 паунда (4 килограма) загуба на две години. Загубата на тегло била направена предимно през първите 6 месеца, след 12-тия месец всички групи започнали бавно да си възвъщат теглото. Тук се намира съответствие с други проучвания. Въпреки това, степента на възвръщане е много по-малко, около 20% от средната в предишни проучвания. Обиколката на талията била намалена средно 5 сантиметра в края на двугодишния период.

Всички хранителни режими са намалили голяма част от рисковите фактори за сърдечно-съдови заболявания на база оценка на шест месеца и две години. Метаболитен синдром, група от рискови фактори за коронарни сърдечни заболявани, включително високо кръвно налягане, инсулинова резистентност и абдоминално затлъстяване също са намалели.

Основният извод от проучването е, че хранителни режими с различни акценти върху нивата на въглехидрати, мазнини и протеини са постигнали клинично значима загуба на тегло и поддържане на загубата в продължение на двегодишен период. "Тези резултати показват, че има повече от един хранителен режим за постигане и поддържане на здравословно тегло, при спазване на намален прием на калории и heart-healthy принципи " казва Elizabeth G. Nabel, MD, Director, NHLBI.

Друг важен извод бил, че участниците, които редовно посещавали сесии за консултиране и подкрепа, загубили повече тегло от тези, които не са. Участниците в диетите, които са присъствали на две трети от груповите сесии за подкрепа в продължение на двете години са загубили около 22 паунда (9.9 килограма), в сравнение със средната загуба на тегло от 4 кг. Тези открития показват, че поддържането на постоянен контакт и мотивация с участниците, може да е по-важно, отколкото хранителните съставки на начина им на хранене", каза ръководителя на изследването Frank M. Sacks.

"Това е важна информация за лекари, диетолози и възрастни, които следва да фокусират подходите за загуба на тегло към намаляване на приема на калории, а не на някакви конкретни пропорции на мазнини, протеини или въглехидрати", обобщава още Frank M. Sacks, професор по превенция на сърдечно-съдови заболявания в HSPH и водещ автор на изследването.

Източници:
Анонс на изследването на сайта на Харвардския университет
Анонс на новината на сайта на Националният здравен институт на Америка

 
 



Важно: Този сайт е разработен преди всичко като образователен ресурс. Стремим се да представяме научно-информационни данни в областта на храненето и здравето. Сайтът не е предназначен да осигури медицинска помощ по лични въпроси за здравето или за насочване на лечение. Консултирайте се със здравен специалист по въпроси, относно вашето здраве.

Ползването на сайта предполага, че сте прочели и приели Общите условия на сайта

© Copyright 2017, www.calories.bg, All rights reserved, Сайт на Ениак ООД